Czym jest formularz UPL-1?
UPL-1 to pełnomocnictwo do podpisywania elektronicznych deklaracji podatkowych. Jest ono używane do wyznaczenia osoby, która w Twoim imieniu będzie mogła składać elektroniczne deklaracje podatkowe. Deklaracje, zeznania, wykazy, zestawienia, sprawozdania oraz informacje wymagane przepisami prawa podatkowego można składać osobiście lub przez pełnomocnika.
Aby pełnomocnik mógł podpisać i złożyć w imieniu przedsiębiorcy deklaracje elektroniczne, przedsiębiorca musi najpierw udzielić takiej osobie pełnomocnictwa na formularzu UPL-1.
Pełnomocnictwo można złożyć:
- podczas wizyty w urzędzie,
- listownie,
- elektronicznie.
Kogo można wskazać jako pełnomocnika w formularzu UPL-1?
Pełnomocnikiem może być każda osoba posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych. Oznacza to, że pełnomocnikiem może zostać pracownik zajmujący się księgowością lub pracownik biura rachunkowego. Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji może być udzielone więcej niż jednej osobie jednocześnie – w takim przypadku należy złożyć kilka formularzy UPL-1, w których każda z tych osób będzie wskazana jako pełnomocnik.

Kiedy należy złożyć UPL-1 i jak można odwołać pełnomocnictwo?
Formularz UPL-1 należy złożyć przed dniem, w którym pełnomocnik podpisze i złoży pierwszą deklarację. Pełnomocnictwo obowiązuje w okresie wskazanym w formularzu UPL-1.
Jeśli chcesz odwołać pełnomocnictwo, złóż formularz OPL-1 w tym samym urzędzie, w którym składałeś UPL-1. Zawiadomienie o odwołaniu pełnomocnictwa (OPL-1) można również złożyć przez e-Urząd Skarbowy lub e-PUAP.
Jeżeli zastanawiasz się jak zmienić biuro rachunkowe zapoznaj się z naszym artykułem.
Opłata za złożenie UPL-1
O ile formularz UPL-1 składa przedsiębiorca to jest to bezpłatne. W przypadku kiedy przedmiotowy formularz składa pełnomocnik należy wnieść z tego opłatę.
